
Olieverbruik bij jouw BMW? Ik vind de oorzaak — zonder onnodige kosten
Blauwe rook, hoger olieverbruik en steeds olie bijvullen? Bij BMW-motoren herken ik deze patronen direct. Ik onderzoek altijd gericht — zodat je alleen repareert wat nodig is.

Olieverbruik bij jouw BMW? Ik vind de oorzaak — zonder onnodige kosten
Blauwe rook, hoger olieverbruik en steeds olie bijvullen? Bij BMW-motoren herken ik deze patronen direct. Ik onderzoek altijd gericht — zodat je alleen repareert wat nodig is.

Veel BMW-rijders merken de eerste signalen van olieverbruik sneller dan je denkt.
Let op deze herkenbare symptomen:
Deze symptomen hoeven niet allemaal dezelfde oorzaak te hebben — bij BMW’s zijn er meerdere mogelijke verklaringen.
Daarom is een gerichte diagnose zo belangrijk.
Veel BMW-rijders schrikken wanneer hun motor olie begint te verbruiken.
Soms 1 liter op 1.500 km. Soms zelfs op 1.000 km of 1 op 500.
En het vervelende is:
➡️ Veel BMW-dealers verwijzen naar de fabrieksspecificaties, waarin bepaald olieverbruik “binnen de norm” valt, maar dat zegt niets over slijtage.
➡️ Andere garages vervangen onderdelen op goed geluk om dingen uit te sluiten.
➡️ Klanten rijden door met klachten… en eindigen met dure motorschade.
De werkelijkheid is anders:
Olieverbruik bij BMW’s heeft bijna altijd één of meerdere specifieke BMW-oorzaken.
Ik herken deze patronen snel en gericht, waardoor diagnose nauwkeuriger én vaak goedkoper is dan bij algemene garages.
BMW's gerepareerd
Kennis en ervaring die je nergens anders vindt.
Jaar ervaring
Specialisatie in BMW — geen universele garage.
Tevreden klanten
Veel klanten rijden 100+ km voor Richard.
Deze pagina is voor jou als:
Niet voor jou als:
❌ je BMW olie lekt (druppels onder de auto) — dat is géén olieverbruik maar lekkage
❌ je een mechanische kapotte motor hebt
❌ je brandstof verliest i.p.v. olie
❌ je géén BMW rijdt (mijn diagnose is volledig gespecialiseerd in BMW-motoren)
BMW noemt 1 op 1.500 km “binnen specificaties”.
✔ 1 op 1.500 = begin van een probleem
✔ 1 op 1.000 = duidelijk probleem, oorzaak goed vindbaar
✔ 1 op 500 = urgent → risico op motorschade

Slecht stationair draaien of ratelend geluid? Dit kan duiden op kettingproblemen – voorkom grotere schade!


Bij de meeste BMW-motoren geldt:
➡ Bij olieverbruik + blauwe rook = 80% kans dat het de klepseals zijn
➡ En als de klepseals versleten zijn, zie je dat niet van buitenaf
Daarom is dit bij BMW’s een bekende slijtagebron, vooral bij motoren met langere olie-intervallen.
Waarom veel garages olieverbruik verkeerd aanpakken:
❌ gaan zoeken terwijl ze niet weten waar ze moeten zoeken
❌ vervangen onderdelen om “uit te sluiten”
❌ missen de typische BMW-symptomen
❌ zijn niet bekend met BMW-specifieke slijtagepatronen
❌ zien niet dat olieverbruik meestal een gevolg is, geen oorzaak
Ik zie deze patronen dagelijks.
Ik heb ze in de loop der jaren tot in de kern leren herkennen.
Hierdoor is mijn diagnose:
Ik vervang nooit zomaar onderdelen. Eerst kijk ik naar symptomen, diagnosegegevens en BMW-specifieke patronen. Alleen als er duidelijke aanwijzingen zijn, of als verder onderzoek niet mogelijk is gaan we gericht onderdelen vervangen. Dat voorkomt onnodige kosten en zorgt dat we doen wat het probleem daadwerkelijk oplost.
Richard weet wat hij doet. Juiste diagnose gesteld en probleem opgelost voor een hele nette prijs. Olieverbruik van mijn bmw opgelost door het vervangen van de klepseals. Ik raad iedereen met een BMW aan om hier langs te gaan om onnodige kosten te besparen.


